söndag 16 juni 2013

Slaveri 1500-1800 av Dick Harrison

Jag har nu tragglat mig igenom andra delen av professor Dick Harrisons världshistoria om ofrihet. Harrison vann Augustpriset för årets fackbok 2000, vilket gör att hans böcker bör betraktas som ganska fina. Jag känner också att det är viktigt att läsa fackböcker då och då, för riktiga intellektuella intresserar sig inte bara för hittepå. Ämnet, slaveri, är också mycket seriöst, vilket borde göra ett gott intryck på de flesta.

Jag är osäker på statuspoängen, men ger den i alla fall 7 av 10. Man behöver knappast skämmas för att droppa den här titeln i något sammanhang.

Kommer jag läsa tredje delen? Ja, de är tidsödande de här böckerna (många sidor och liten text), men det är inte värdigt att lägga ner efter två delar av tre i en trilogi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar